En hållbar förskolestruktur med barnet i centrum
En utredning av förskolestruktur är gjord för att skapa planeringsförutsättningar för social, ekonomisk och miljömässig hållbar tillgång till förskoleplatser de kommande 10 åren. Utredningen har barnets behov i centrum och vårdnadshavares perspektiv för ett hållbart livspussel. Den utgår från alla barns rätt till utbildning i en likvärdig förskola och rätt till plats på förskola så nära barnens egna hem som möjligt. Här kan du ta del av utredningen.
Varför en utredning?
Efter tidigare utredningar och beslut om skolstruktur har för- och grundskolenämnden nu gått vidare med utredning av förskolestruktur efter flera år av tillväxt och hög utbyggnadstakt. Läs om för- och grundskolenämndens beslut om förskolestruktur vid sammanträde torsdag 24 oktober 2024.
Utredningen består av tre delar
Del 1
Inledningen beskriver den nuvarande strukturen för Umeå kommuns förskolor. Detta inkluderar en genomgång av rättsliga utgångspunkter samt kommunala mål och beslut som behöver beaktas. Vidare redovisas hur den senaste befolkningsprognosen (P24) förväntas påverka Umeå kommuns långsiktiga och hållbara planering av förskoleplatser.
Del 1 avslutas med en barnkonsekvensanalys, där de föreslagna åtgärdernas påverkan på barnens välmående och rättigheter utvärderas.
Del 2
Utredningen redovisar vilka förskoleplatser som behöver ersättas eller avvecklas, beräkning av kapacitet samt vilka behov som finns för att skapa fler förskoleplatser under perioden 2024–2035. Vidare presenteras en investeringsbudget för 2025 och en investeringsplan för åren 2026–2028.
Del 3
Utredningens resultat presenteras tillsammans med förslag till en långsiktig hållbar förskolestruktur för de kommande 10 åren. Förslaget innefattar en områdesindelning, med 10 områden som i första hand ger tillgång till en förskola i ett delområde där familjen är bosatt, och i andra hand inom tillhörande delområde, kallat planeringsområde. Den föreslagna områdesindelningen strävar efter att tillgodose behovet av att erbjuda en förskoleplats så nära barnets hem som möjligt, både i tätort och på landsbygd, inom den lagstadgade tiden om fyra månader.
Genom denna områdesindelning förväntas köer till vissa förskolor minska, samtidigt som antalet omplaceringar och byten av förskola reduceras, vilket främjar barnens kontinuitet i förskolan.
Slutligen föreslås att utbildningsförvaltningen ges i uppdrag att kontinuerligt följa upp förskolestrukturen.
Kontakt
Utbildningsförvaltningens myndighetsbrevlåda
utbildningskontoret@umea.se