Västra Esplanaden
Vi vill framtidssäkra Umeå för 200 000 invånare. Det gör vi genom att skapa förutsättningar för fler sätt att resa och mer plats att leva, uppleva och verka i centrala Umeå. Därför utvecklar vi Västra Esplanaden till en grönare stadsgata. Gatan ingår i projektet Framtidsgatan som innebär att invånare kan bidra med idéer och tankar om utformningen av gatan. Under 2023 fanns möjlighet att lämna synpunkter på ett förslag för hur Västra Esplanaden ska utformas. Du kan se förslaget och de synpunkter som kommit in nedan.
Västra Esplanadens omvandling
När gatorna innanför ringleden blir kommunala påbörjas små åtgärder som blir startskottet för Västra Esplanadens utformning. I ett första skede handlar det bland annat om att leda bort tung trafik från stadskärnan, plantering av mer grönska och förbättrad belysning. En viktig del i arbetet med Västra Esplanadens omvandling är att utvärdera åtgärderna allt eftersom i syfte att bedöma effekterna av det som har genomförts och att testa hur det fungerar inför framtida ombyggnationer av gatan.
Umeå har en ringled
Att Västra länken har öppnat hela sin sträckning innebär att Umeå numera har en ringled. Två av tre länkar i ringledensystemet färdigställdes samt invigdes hösten 2012 och under hösten 2024 öppnade även den tredje. Det var den sista, och för luftkvaliteten den viktigaste, pusselbiten i resan mot ett tillgängligt och grönt Umeå. Västra länken är en alternativ väg för genomfartstrafik i västra Umeå som möjliggör att åtgärder innanför ringen kan vidtas. Framför allt skapas förutsättningar för en omfördelning av trafikflödet för den tunga trafiken som står för en stor andel av utsläppen.
Mätning av trafikmängderna på Tegsbron
Innan ringleden öppnade genomförde vi en trafikmätning på Tegsbron, mellan 30 oktober och 6 november. Den visade att det passerade i snitt 21 091 lätta fordon och 1 115 tunga fordon varje dygn. Ringleden öppnade därefter den 11 november och under perioden 13-20 november utfördes ytterligare en mätning där resultatet visade att det passerade i snitt 18 205 lätta fordon och 678 tunga fordon varje dygn. Totalt var det en minskning på 39 % vad gäller lätta fordon och 16 % mindre trafik av de tunga fordonen.
I slutet av 2025 ska en ny mätning göras och förhoppningen är då att trafikvolymen längs Västra esplanaden ska ha minskat med 15-25 % fordon per dygn (jämfört med dagens trafik).
Åtgärder på Västra Esplanaden
Efter sommaren 2025 tar kommunen över vägarna innanför ringleden, vilket innebär att omvandlingen av de gamla europavägarna kan påbörjas. Västra Esplanaden är först ut i gatuomvandlingen som kommer att ske i olika etapper och beräknas pågå under flera år.
Åtgärdspaket 1
De första åtgärderna handlar bland annat om förbud mot trafik med motordrivet fordon med tillkopplad släpvagn (så kallad långtradare), plantering av mer grönska och förbättrad belysning som bidrar till en trygg och trivsam stadsmiljö. Ljus- och trygghetsskapande åtgärder görs i samarbete med konstnärer och arkitekter. I detta skede utförs inga ombyggnationer på vägbanorna.
Åtgärdspaket 2
Åtgärderna som ingår i nästa steg planeras att starta under 2026. Det innebär ett större krafttag när det gäller synliga insatser som syftar till att förbättra förutsättningarna för fotgängare, cyklister och kollektivtrafik. Några exempel är en cykelbana mellan Storgatan och Kungsgatan, möjlighet till kollektivtrafikkörfält på en kortare sträcka, cykelparkering, utveckla busshållplats vid Nygatan och skapa mer växtlighet i form av plantskola där träd får växa upp. Två körfält för bil bibehålls i vardera riktning.
Åtgärdspaket 1 och 2 beslutades i Tekniska nämnden i februari 2024.
Mer information
Vinnova Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.(vinnova.se)
Smarta gator Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (smartagator.se)
Spacescape Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (spacescape.se)