Levla förskola

Levla Lärmiljön Förskola är ett vägledande stödmaterial som är tänkt att användas av förskolepedagoger med syfte att stödja arbetet med ledning och stimulans. Utgångsläget är avgränsade situationer som uppstår i verksamheten där fokus läggs på lärmiljön. Det är viktigt att konkreta insatser snabbt kommer igång. Målet är en ökad kvalité i det förebyggande arbetet.

Stödmaterialet består av

  1. Formulär , 1.4 MB, öppnas i nytt fönster. med frågor som hjälper pedagoger att undersöka och utvärdera lärmiljön och barnets kontext. Ladda ner formulären innan du börjar skriva i dem, handledningstexter följer med i formulären. Önskar du att skriva ut och arbeta analogt med formulären så finns även handledningstexten , 480.4 kB. för utskrift.
  2. En anpassningsbank där olika typer av anpassningar och insatser är beskrivna.
Process Levla

1.Beskrivning av problemsituation: Med hjälp av frågorna i formuläret får vi en nyanserad bild av situationen och stöd i att avgränsa och specificera. Frågorna stödjer oss även i att ha ett fokus på lärmiljön och att involvera barnets perspektiv.

2.Önskat läge: Tillsammans med barnet och vårdnadshavare tittar vi framåt mot ett gemensamt önskat läge med rimliga förväntningar och en tidsplan. Ett tydligt och realistiskt önskat läge ger ett bra avstamp mot konkreta insatser.

3.Anpassningsbank: Ur arbetet med materialet och ur dialogen med barnet/barnen kommer ofta idéer om möjliga anpassningar och insatser. Om det krävs mer stöd kan Levlas anpassningsbank - Förskola, inspirera, underlätta och ge kunskap om olika insatser.

4.Avstämning: En bra avstämning ska göra mer än bara konstatera om det gått bra eller dåligt. Frågorna i formuläret ger pedagogen stöd för gemensam reflektion av gjorda insatser och en väg framåt för det vidare arbetet.

Mer information

Levla förskola är baserat på stödmaterialet Levla lärmiljön för skolan och har omarbetats av Elevhälsans stödteam till förskolan.

Sidan uppdaterades