Mariehemsskolan satsar på rörelse för fler barn

Under läsåret 24/25 har Mariehemsskolan påbörjat en rörelsesatsning med målet att erbjuda fler barn fler positiva rörelseupplevelser under och efter skoltid. Målet är att arbeta med rörelse i flera ämnen och skapa en röd tråd. En stor hjälp har varit det utvecklingsprogram som erbjuds genom Change the Game och RF-Sisu Västerbotten.

På Mariehemsskolan finns ett stort intresse bland eleverna för just rörelse och idrott. Det ville skolan ta vara på.

– Vi tycker att det är viktigt att samtliga som arbetar på skolan är delaktiga och att det finns en samsyn i personalgruppen. Att skapa möjligheter till rörelse och positiva rörelseupplevelser är något vi ska göra tillsammans och jobbar ämnesöverskridande, det ska inte bara kretsa kring ämnet idrott och hälsa, säger Gustav Wågström, lärare i idrott och hälsa på Mariehemsskolan.

Utvecklingsprogrammet genom Change the Game och RF-Sisu har varit till stor hjälp för Gustav Wågström. Tillsammans ska de ta fram material som skolan kan använda i sitt fortsatta arbete. Programmet har gett honom möjligheter att bolla idéer och tankar med personer som arbetar med att skapa möjligheter till rörelse och positiva rörelseupplevelser. Det har också erbjudits föreläsningar och kunskapspåfyllnad för kollegorna på skolan.

Involvera elever och skapa delaktighet

Under hösten har Mariehemsskolan erbjudit möjligheter till idrott och rörelse efter skoltid utifrån elevernas önskemål och intressen. Skolan samverkar med olika idrottsföreningar och förhoppningen är att kunna hjälpa fler barn med idrottsintresse in i föreningsidrotten.

– Vi vill hjälpa fler av våra elever till meningsfulla fritidsaktiviteter, elever får prova på olika idrotter i en trygg miljö med kompisar och vuxna de känner från skolan, berättar Gustav.

Ämnesöverskridande arbete gynnar elevernas lärande

Mariehemsskolan är i en relativt tidig fas av sitt arbete och målet med arbetet är att hitta vägar att jobba ämnesöverskridande med rörelse i flera ämnen och inte bara idrott och hälsa för att skapa en röd tråd.

– Jag som idrottslärare jobbade under hösten med ett större hälsotema där vi fokuserade på kroppen, dess funktion och vad den behöver för att må bra. Under några veckor jobbade vi med muskelfunktion och styrka. Under dessa veckor jobbade jag tillsammans med några av klasslärarna som arbetade med kroppen på NO-lektionerna. Eleverna fick till sig den teoretiska delen i klassrummet och sedan testa dessa kunskaper i praktiken på idrottslektionerna. Våra reflektioner är att det absolut gynnar elevernas inlärning då de känner att det finns en röd tråd under skoldagen, säger Gustav Wågström.

Ombyggnation väntar

Under våren 2025 startar en ombyggnation av Mariehemsskolan. En del av skolans fortsatta arbete med rörelsesatsning är att se över utemiljön när byggnationen är klar.

– Vi hoppas få möjligheten att vara med i arbetet med att utforma vår nya utemiljö med fokus på att åstadkomma mer rörelserikedom. Detta är också något vi tycker är viktigt att involvera eleverna i, säger Gustav.

Sidan uppdaterades