Pilotprojekt ett första steg mot AI-användning
Under hösten testar ett 40-tal medarbetare Microsofts AI-tjänst Copilot för att utforska hur de kan spara tid och utveckla sina arbetssätt. Piloten ska ge kunskap och ramverk för hur Umeå kommun kan jobba vidare med artificiell intelligens.
– Det tar lite tid att lära sig, man får testa sig fram. Men även om jag har investerat en del tid i att till exempel lära mig prompta bra, så har jag redan sparat betydligt mer tid än den tid jag lagt ned.
Det konstaterar Linda Burén, som jobbar som utvecklingsstrateg i äldreomsorgen i Umeå kommun. Hon och kommunikatören Amanda Stenmark är två av deltagarna i pilotprojektet, som ska pågå fram till årsskiftet. De är glada över möjligheten att delta. Intresset var stort bland kommunens medarbetare.
– Det är roligt att få vara med i starten och ta reda på hur AI kan underlätta i ens jobb. Det jag haft störst nytta av hittills är att sammanfatta och analysera stora mängder text och sammanfatta inspelade Teams-möten, berättar Amanda.
Båda har haft sin Copilot-licens i några veckor och känner att de fortfarande har mycket att upptäcka innan de säkert kan säga hur effektivitet och kvalitet i arbetet påverkas.
– Jag älskar att testa nya verktyg som kan vara till nytta i vardagen. Men det är en inlärningskurva. Och man får vara noga med källkritik av det material som AI:n genererar, för ibland hittar den på! säger Linda.
Mer information
Potentialen att skapa nytta genom AI är stor inom offentlig sektor. Till exempel finns möjlighet att förbättra service till medborgare, förenkla administration och fatta bättre beslut.
- Pilotprojektet undersöker möjligheterna att effektivisera, öka kvaliteten och utveckla arbetssätt inom administrativt arbete. Det samlar kunskap och erfarenheter för fortsatt användning av AI inom kommunen.
- För att skydda data har deltagarna gått igenom en lämplighetsprövning som säkerställer att Copilot inte kommer åt känslig data i deras Microsoft 365-miljöer.
- För att piloten ska ge så mycket som möjligt får användarna stöd med onboarding, utbildning och nätverkande i deltagargruppen.
- En första uppföljning visar att en majoritet av deltagarna bedömer att de hittills sparat mellan två och nio timmar per vecka genom att använda Copilot.