Konsumentråd på nätet
På kommunens sidor om konsumentrådgivning har vi samlat information och länkar till information om några av de vanligaste problemen som konsumenter råkar ut för. Innan du kontaktar oss på konsumentrådgivningen råder vi dig att söka information på kommunens webbplats och på andra sidor på nätet.
Konsumentverket ger vägledning
För dig som är van att söka information på nätet finns Konsumentverkets webbplats. På konsumentverket.se får du svar på vad som gäller vid olika konsumentproblem. Du kan också få tips om din ekonomi eller göra en anmälan om du tycker att ett företag har gjort fel.
Där kan du till exempel läsa mer om:
- Reklamation
- Felaktiga fakturor och sen leverans
- Ångerrätt, öppet köp och bytesrätt
- Bluffar, bedrägerier och oseriösa företag
- Konkurs
- Anmälan till Konsumentverket eller allmänna reklamationsnämnden, ARN
Besök www.konsumentverket.se Länk till annan webbplats.
Konsumentbyråer
Det finns fyra konsumentbyråer som finansieras av olika branscher. Dit kan du vända dig för att få oberoende konsumentrådgivning inom telekom, bank och finans, försäkring och energi
De fyra konsumentbyråerna är:
Mer information
Om du behöver mer hjälp
Ibland löser det sig inte även om du har läst på och gjort allt rätt. Då kan du utan kostnad kontakta en konsumentrådgivare på Umeå kommun för att få stöd och vägledning i nästa steg.