Förtydligande av schablontider inom hemtjänsten

I ett inslag som sändes i TV4 28 november 2024 framstår det som att Umeå kommun har ändrat i den enskildes beslut utan föregående behovsprövning. Kommunen kan inte kommentera ett enskilt ärende, men vill ge en generell beskrivning av hur processen går till och vad som gäller kring schablontider.

Hur går behovsprövningen till?

När en person ansöker om insatser görs en behovsbedömning av biståndshandläggare. Personen får sedan hem ett beslut som beskriver vilka insatser som beviljats. Ett hemtjänstbeslut kan innehålla flera olika insatser såsom att klä sig, att bereda måltider och så vidare.

Hur fördelas tiden till utföraren?

Handläggaren fördelar en pott tid till utföraren baserat på schabloner för de olika insatserna i hemtjänstbeslutet. Till exempel får utföraren 30 minuters ersättning för hushållssysslor, oavsett om personen endast behöver hjälp med att bära ut sopor eller med daglig diskning. Utföraren får även ersättning i 30 dagar när personen är inlagd på sjukhus eller tackar nej till insats. Detta ger utföraren tid att fördela även när insatser inte utförs den dagen. Schabloner som grund för ersättning till utföraren är vanligt förekommande och används av många kommuner.

Vad är skillnaden mellan fördelad tid och beslutade insatser?

Det är viktigt att förstå att fördelad tid, som är en modell för ersättning till utförare, inte är detsamma som det beslut som personen har beviljats. Personen ska få hjälp med de insatser som framgår av beslutet, varken mer eller mindre. När hemtjänsten är färdig med det som ska göras vid ett besök, är de klara, oavsett hur mycket tid som har fördelats av handläggaren. Om handläggaren justerar tiden vid uppföljning, får personen inte ett nytt beslut eftersom insatserna inte har förändrats.

Kan man ansöka om specifik tid för hemtjänst?

Om en person önskar ansöka om specifik tid för hemtjänst, finns möjlighet att göra det och få ansökan prövad. Handläggaren informerar om detta.

Varför är det problematiskt att diskutera ersättningsmodellen med brukare?

Det är olyckligt när utförare diskuterar ersättningsmodellen och justeringar med dem de ska hjälpa, eftersom det kan skapa oro kring att behoven inte ska tillgodoses. Myndighet och utförare har ett gemensamt och komplext uppdrag att skapa trygghet och förutsättningar för personer med behov att få en fungerande vardag, och i detta hålla isär ersättning och beviljade insatser.

  • Kontakt

    Äldreomsorgens mottagningsenhet

    information, rådgivning, ansökan om insatser från äldreomsorgen och vid förändrade behov av insatser.

    090-16 60 10

    Telefontider

    Måndag, tisdag, torsdag, fredag:
    klockan 09.00–11.30, 13.30–16.00

    Onsdag: klockan 13.30–16.00


    Har du allmänna frågor kan du även mejla till oss:

    aldreomsorgens.mottagningsenhet@umea.se

Sidan publicerades