Marknadsför evenemang
Föreningar och enskilda personer har sällan stora summor att använda för att marknadsföra aktiviteter. Här är tips på vad du kan göra med små resurser.
Sätt upp affischer på affischtavlor
Det finns cirka 30 tavlor placerade på platser runt om i kommunen, både i centrala stan, i stadsdelarna och i kommundelarna. Maxstorlek på affischerna är A3.
Läs mer om och se karta över Umeås officiella affischtavlor
Det finns också möjlighet att affischera på tavlor på till exempel universitetsområdet, sjukhusområdet, inne på vissa skolor, köpcentra och affärer.
Lämna tips till evenemangskalendrar
Lämna tips till webbaserade evenemangskalendrar i Umeå:
- Allt om Västerbotten, Umeå Länk till annan webbplats. (visas i kalendrar på några av Umeå kommuns webbplatser)
- Evenemangskalender, Visit Umeå Länk till annan webbplats. (www.visitumea.se)
Tipsa redaktioner
- VK: redaktion@vk.se
- Folkbladet: redaktionen@folkbladet.nu
- Umeåguiden: info@guidenmedia.se
- Västerbottningen: redaktionen@vasterbottningen.se
- Sveriges radio, P4: p4vasterbotten@sverigesradio.se
- Sveriges television, Västerbotten: vbnytt@svt.se
Skaffa sponsorer för marknadsföring
Hör med tryckerier, tidningar och andra medieföretag om de kan vara sponsor för affischtryck mot att ni gör reklam för deras verksamheter.
Tryckerier, Umeå Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (Eniro, sökning)
Använd sociala medier
De sociala nätverken kan erbjuda stora möjligheter för föreningar att på ett kostnadseffektivt sätt marknadsföra sig och sina aktiviteter. Tänk på att ha en väl genomtänkt strategi för att få ut maximal nytta av olika sociala medier. Strategin ska fokusera på att göra föreningen synlig för de mest relevanta målgrupperna via rätt medier.
Några populära sociala medier: