
Frågor och svar om att Attendo sagt upp sitt hemtjänstavtal
Avtalet som avslutades 10 april, med tre månaders uppsägningstid, påverkar 85 personer med hemtjänst i Umeå kommun.
Torsdag 10 april. Med tre månaders uppsägningstid löper avtalet ut 10 juli.
Frågan hänvisas till leverantören.
Med anledning av att avtalet sagts upp kommer de cirka 80 personer som idag har hemtjänstinsatser från företaget att få göra ett nytt val av hemtjänstutförare.
Det valet behöver göras senast 26 juni (två veckor innnan avtalet upphör, detta för att säkra att överföring av insatserna hinner genomföras till mottagande utförare).
Biståndshandläggare från kommunens myndighetsutövning kommer att ta kontakt med alla berörda och samtliga får ett brev med mer information under vecka 16.
Det är viktigt att känna till att utifrån LOV-avtalen är det inte tillåtet att påverka personers val av hemtjänst.
Personer som berörs och som ska göra ett nytt val av utförare kan också själv kontakta biståndshandläggare.
Äldreomsorgens biståndshandläggare nås på: 090- 16 61 46 (måndag, tisdag, torsdag, fredag 9.00 -11.30 och 13.30- 16.00, onsdag 13.30-16.00).
Stöd och omsorgs biståndshandläggare nås på: 090- 16 10 02 (måndag, tisdag, onsdag, fredag, klockan 08.30–11.30, 13.00–16.00. Torsdag, klockan 08.30–09.30, 13.00–16.00).
Eftersom behovet av hemtjänst kvarstår finns goda möjligheter till nya anställningar inom denna sektor i Umeå.