Sävar 61:1 – Resecentrum
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra ett resecentrum som samförläggs med en järnvägsstation i Sävar längs med Norrbotniabanan.
Syftet är också att anlägga en ny gång- och cykelväg med broar över Sävarån och Öxbäcken, för att sammankoppla resecentrum och östra Sävar. Detaljplanen är tänkt att förbättra möjligheterna för hållbart resande till och från Sävar med fokus på gående och cyklister.
Det nya området för resecentrum ska förses med en torgyta och en möjlighet att uppföra kontors- eller centrumbyggnad, som kompletterar serviceutbudet. Resecentrum och ny byggnad samt torgyta ska ges en omsorgsfull utformning anpassad till platsen och ny järnvägsstation.
Diarienummer BN-2020/00724
Planarbetet för den nya detaljplanen för resecentrum med ny gång- och cykelväg i Sävar är i utrednings- och uppstartsfas.
Detaljplanen samordnas med Trafikverkets Järnvägsplan för Dåva-Gryssjön och Trafikverkets pågående arbete med järnvägens detaljprojektering, tillståndsansökningar och framtagande av bygghandlingar.
Tidplanen för detaljplanen för resecentrum är beroende av utredningsarbetet och samordningen med Trafikverket.
Byggnadsnämnden beslutade om att inleda planläggning 2020-06-17.
Protokollsutdrag
Byggnadsnämnden beslutar att dela upp detaljplanen för resecentrum i två detaljplaner.
Protokollsutdrag
En miljöbedömning ska göras för detaljplanen enligt plan- och bygglagen (2010:900) och miljöbedömningsförordningen (2017:966).
Undersökning av miljöpåverkan är anslagen från 2024-06-14 till 2024-07-05
Handlingar
Samråd– Aktuellt skede
När ett förslag till en detaljplan arbetas fram ska kommunen samråda med olika intressenter. Framför allt för att de som berörs ska få insyn och möjlighet att lämna synpunkter, men också för att samla in kunskap om det aktuella planområdet.
Detaljplaneförslaget är på samråd från 2025-02-07 och 2025-03-07
.jpg)
Visionsbild med vy från Kungsvägen mot öster. Bilden visar en möjlig design av byggnader inom planområdet. Källa: Link Arkitekter.
Sammanfattning av planförslaget
Detaljplanen möjliggör ett nytt resecentrum vid den planerade järnvägsstationen i Sävar. Planen syftar även till att:
- Skapa en centrumbyggnad med servicefunktioner
- Utforma ett torg och bebyggelse som skapar en attraktiv miljö
- Säkerställa parkeringsytor för resenärer
- Anlägga en ny gång- och cykelväg med bro över Sävarån
- Sammanlänka befintliga gångstigar med cykelvägen
- Hantera dagvatten på ett hållbart sätt

Illustrationer som redovisar planförslaget. Överst redovisas planförslaget i sin helhet och nederst visas en förstorad bild över stationsområdet.
Resecentrum och järnvägsstation
Det nya resecentrumet kombinerar buss- och tågresor för enklare kollektivtrafik. Byggnaden för resecentrum ska byggas i anslutning till en ny järnvägsstation och upplevas som en helhet. Järnvägsstationen byggs av Trafikverket som en del av Norrbotniabanan.
.jpg)
Vy från Kungsvägen mot väster. Bilden visar en möjlig design av resecentrumbyggnaden. Illustration: AFRY Ark Studio.
Centrumbyggnad
En ny byggnad i tre våningar planeras intill resecentrumet. Syftet med byggnaden är att bidra med service för resenärer samt ett ökat flöde av människor invid resecentrum. Detta för att göra platsen mer levande. Den kan inrymma exempelvis kontor, handel, restaurang, träningslokal, hotell eller annat tillfälligt boende.

Volymstudie över resecentrumområdet och omgivningen. Till vänster om resecentrumbyggnaden syns förslag på ny byggnad som kan innehålla någon typ av centrumverksamhet. Källa: WSP
Ny gång- och cykelbro över Sävarån
En ny bro över Sävarån binder samman resecentrumet med Sävar skola och ansluter till befintliga cykelstråk. Den nya gång- och cykelvägen kommer att ansluta mot en redan detaljplanelagd cykelbro mellan Ivarsbodavägen och Drottningvägen.
Strandskydd och miljöpåverkan
Genomförandet kräver upphävande av strandskyddet eftersom resecentrum, centrumbyggnaden och gång- och cykelbron bedöms vara ett angeläget allmänintresse. Planen berör riksintressen såsom infrastruktur (järnväg) och naturvård och vattenmiljö (Sävarån, Natura 2000). Planen bedöms inte ha en betydande negativ miljöpåverkan.
Riskhantering och dagvatten
Planen beaktar risker kopplade till farligt gods längs järnvägen samt bullersituationen. En dagvattenutredning har genomförts för att hantera skyfall och avrinning på ett hållbart sätt.
Samrådsmöte
Ett samrådsmöte hålls i Sävar bibliotek måndag 17 februari. Drop-in klockan 18–20, där kommunens representanter finns på plats för att svara på frågor.
Planbeskrivning och plankarta
Handlingar
Lämna dina synpunkter
Under samrådsskedet kan du lämna dina synpunkter på detaljplanen. Fyll i formuläret nedan, dina synpunkter visas inte på webben utan sammanställs till handläggaren. Synpunkter lämnas senast 7 mars 2025.
Granskningen är sista möjligheten för de som berörs att tycka till men också ett tillfälle för att se hur synpunkter från samrådet påverkat planförslaget. Den som inte framfört synpunkter senast under utställningstiden eller granskningen, har inte rätt att överklaga ett eventuellt beslut om antagande av planen.
Detaljplaner antas av byggnadsnämnden eller kommunfullmäktige.
Byggnadsnämndens eller kommunfullmäktiges beslut om antagande får laga kraft tre veckor efter det att beslutet anslagits på kommunens anslagstavla, förutsatt att beslutet inte överklagas.